Praktijk en ethiek in de psychosociale omgeving
|
30 oktober 2020 |
12 |
Inschrijven
Onderdeel: Praktijk en ethiek in de psychosociale omgeving
Datum: 30 oktober 2020
Blz: 12
|
Werken in de eigen praktijk, wat komt daarbij kijken. Met wat voor wetten krijgt men te maken als psychosociaal therapeut en hoe merkt men dit in de dagelijkse werksfeer. Wat is te verwachten met betrekking tot ethische dilemma’s en hoe wordt hiermee omgegaan. Wat doet men als men een cliënt in zorg heeft die een stoornis met een rode vlag heeft maar weigert zich regulier te laten behandelen. Wat zijn de rechten en plichten. In dit college worden de tools aangereikt om een eigen praktijk in te richten en te voeren binnen de wetten en grenzen die gesteld zijn aan de psychosociale natuurgeneeskundig therapeut.
Gespreksvaardigheden, therapeutische vaardigheden en basisvaardigheden m.b.t. cognitieve gedragstherapie (CGT)
|
9 oktober 2020 |
12 |
Inschrijven
Onderdeel: Gespreksvaardigheden, therapeutische vaardigheden en basisvaardigheden m.b.t. cognitieve gedragstherapie (CGT)
Datum: 9 oktober 2020
Blz: 12
|
Eén van de meest belangrijke zaken in het leven van alledag; gespreksvaardigheden. Hoe wordt feedback gegeven, hoe gaat men hiermee om. Hoe voorkomt men ruis en als er ruis is hoe is dit dan te ondervangen. In dit college wordt er geoefend met gespreksvaardigheden die ontzettend belangrijk zijn in het werk van een therapeut. Als niet goed doorgevraagd kan worden, komt men nooit bij de oorsprong van het probleem, maar hoe moet dit? Naast gespreksvaardigheden moet een therapeut ook bepaalde basisvaardigheden bezitten, wat zijn deze basisvaardigheden en hoe kan men deze trainen, dat komt aan bod in dit college. Dit gaat men oefenen met casusoefeningen, hierbij wordt gevraagd bepaalde vaardigheden toe te passen en het effect ervan te ervaren. Cognitieve gedragstherapie(CGT) wordt uitgelegd en er gaat gebruik gemaakt worden van eenvoudige functieanalyses en cognitieve technieken om deze ook te leren toepassen in de praktijk.
Intervisie - Lupus Erythematodus Disseminatus (LED)
|
7 oktober 2020 |
44 |
Inschrijven
Onderdeel: Intervisie - Lupus Erythematodus Disseminatus (LED)
Datum: 7 oktober 2020
Blz: 44
|
LED is een auto-immuun bindweefselziekte die zich onder andere uit in huidaandoeningen zoals jeuk, branderigheid en pijn. Deze aandoening valt onder de groep systeemziekten. Systeemziekten tasten veelal verschillende organen aan en kunnen ontstekingen in het hele lichaam veroorzaken. Een afwijking en één of meer genen maakt iemand vatbaar voor deze ziekte – dit wil niet zeggen dat de ziekte zich dan ontwikkelt. LED komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen en dan vaker bij vrouwen met voorouders uit Afrika of Latijns-Amerika. Waarom?
Nadat de gespreksleider heeft uitgelegd wat Lupus Erythematodus Disseminatus nu precies betekent voor een patiënt, wordt tijdens deze Intervisiedag besproken hoe LED alternatief kan worden behandeld.
Algemene farmacologie en psychofarmaca
|
25 september 2020 |
12 |
Inschrijven
Onderdeel: Algemene farmacologie en psychofarmaca
Datum: 25 september 2020
Blz: 12
|
n dit college wordt er uitgebreid stil gestaan bij algemene farmacologie. Jaarlijks worden 41.000 mensen met spoed opgenomen in het ziekenhuis door verkeerd medicijngebruik. Tweederde van de opgenomen patiënten is ouder dan 65 jaar. De helft van deze spoedopnames bij ouderen had voorkomen kunnen worden (bron www.zorgvoorbeter.nl). Kennis van dit onderwerp is dus noodzakelijk. Wij beginnen bij het begin, algemene farmacologie, om bouwsteen voor bouwsteen toe te werken naar de benodigde informatie over psychofarmaca, en het belang van therapietrouw bij gebruik van psychofarmaca.
Praktijk-/stagedag Kruisdiagnose
|
18 september 2020 |
28 |
Inschrijven
Onderdeel: Praktijk-/stagedag Kruisdiagnose
Datum: 18 september 2020
Blz: 28
|
Praktijk-/stagedag Kruisdiagnose
Uitsluitend bestemd voor studenten die de Modules Levend- (en droog) Bloed Analyse, Iriscopie/oogdiagnostiek en Ideomotoriek – Ratio-intuïtieve Methodiek bij Vita Opleidingen B.V. hebben gevolgd.
De Praktijk-stagedag Kruisdiagnose heeft als doel om de drie diagnostische methoden te integreren om zo een eenzijdige diagnose te voorkomen. En tevens de vaardigheid van de studenten om te werken met de combinatie van deze diagnostische-/behandelmethoden te bevorderen. De student deelt met zijn/haar collega’s/medestudenten inzichten in het maken van een Kruisdiagnose. Twee docenten zijn aanwezig om te adviseren en om vragen te beantwoorden. Het doel is om met elkaar de laatste puntjes op de i te zetten.
Eindtermen
Na afloop van de Praktijk-/stagedag Kruisdiagnose is de student in staat om:
- Op gestructureerde wijze een anamnese af te nemen bij patiënten/cliënten
- Een volledige Kruisdiagnose uit te voeren
- Een behandelplan op te stellen
- Een gedegen verslaglegging van de bevindingen te maken.
Tijdens deze Praktijk-/stagedag Kruisdiagnose diagnosticeren de studenten elkaar in groepjes van 2. Er wordt gestart met bloedonderzoek, daarna wordt het oog bestudeerd en tot slot wordt de Integrale Differentiatietest uitgevoerd.
Praktijk-/stagedag Ideomotoriek – Ratio-intuïtieve Methodiek
|
9 september 2020 |
28 |
Inschrijven
Onderdeel: Praktijk-/stagedag Ideomotoriek – Ratio-intuïtieve Methodiek
Datum: 9 september 2020
Blz: 28
|
Studieplan Praktijk-/stagedag Ideomotoriek – Ratio-intuïtieve Methodiek
De toegevoegde waarde van de Praktijk-/stagedagen Casuïstiek voor de student
De student krijgt vanuit zijn/haar collega’s/medestudenten verschillende inzichten in een meegemaakt probleem/ ervaring. Met als doel van elkaar en met elkaar te leren in een veilige, begeleide en gelijkwaardige omgeving.
De studenten dienen voor aanvang van deze Praktijk-/stagedag ieder van twee patiënten/cliënten toestemming te hebben om tijdens deze dag te kunnen testen met de Integrale Differentiatietest.
Doelstelling
Met gelijkgestemden, op een professionele wijze met elkaar bezig te zijn om te komen tot deskundigheidsbevordering en kwaliteitsverbetering.
Leerdoelen
Na afloop van de Praktijk-/stagedagen Casuïstiek is de student in staat om:
- Op gestructureerde wijze te werken aan deskundigheidsbevordering en kwaliteitsverbetering.
- De studenten behandelen meerdere situaties tijdens de Praktijk-/stagedag Ideomotoriek – Ratio-intuïtieve Methodiek. Om het goed voor te kunnen bereiden worden een vijftal casussen uitgewerkt zodat de collegedagen gestructureerd verlopen.
Eindtermen
Per college leert de student om
- Een probleem/ casus van iemand anders te analyseren
- Juiste vragen te stellen (anamnese), met als doel antwoord te krijgen op de gestelde vraag.
- Een andere kijk te krijgen op een zelf doorgemaakte situatie
- Een probleem op verschillende wijze te benaderen en naar verschillende oplossingen zoeken ter deskundigheidsbevordering en kwaliteitsverbetering
De doelen wat het beoogde niveau is
De opgedane kennis die studenten hebben gekregen in de periode nadat de colleges Ideomotoriek – Ratio-intuïtieve Methodiek zijn afgerond, en na beoordeling van de gemaakte huiswerkopdrachten, moeten zij het geleerde nu verwerken in de Praktijkopdrachten. Hierbij moeten zij gegevens analyseren en evalueren om tot deskundigheidsbevordering en kwaliteitsverbetering te komen.
Psychopathologie: stoornissen en Psychiatrische behandeling
|
4 september 2020 |
12 |
Inschrijven
Onderdeel: Psychopathologie: stoornissen en Psychiatrische behandeling
Datum: 4 september 2020
Blz: 12
|
Met de DSM-5 gaan de studenten psychopathologieën uitwerken en bestuderen. Er wordt aandacht besteed aan de meest voorkomende stoornissen, de klachten, kenmerken en de rode en gele vlaggen die met de stoornis te maken hebben. Hoe herkent men dit als therapeut en hoe moet men hiermee om gaan. Naast de stoornissen staan wij stil bij de psychiatrische behandeling.
Praktijk-/stagedag Iriscopie/oogdiagnostiek
|
2 september 2020 |
29 |
Inschrijven
Onderdeel: Praktijk-/stagedag Iriscopie/oogdiagnostiek
Datum: 2 september 2020
Blz: 29
|
Studieplan Praktijk-/stagedag Iriscopie/oogdiagnostiek
De toegevoegde waarde van de Praktijk-/stagedagen Casuïstiek voor de student
De student krijgt vanuit zijn/haar collega’s/medestudenten verschillende inzichten in een meegemaakt probleem/ ervaring. Met als doel van elkaar en met elkaar te leren in een veilige, begeleide en gelijkwaardige omgeving.
Tevens wordt samen met de docent een groot aantal iris-afbeeldingen besproken en behandeld.
Doelstelling
Met gelijkgestemden, op een professionele wijze met elkaar bezig te zijn om te komen tot deskundigheidsbevordering en kwaliteitsverbetering.
Leerdoelen
Na afloop van de Praktijk-/stagedagen Casuïstiek is de student in staat om:
- Op gestructureerde wijze te werken aan deskundigheidsbevordering en kwaliteitsverbetering.
- De studenten behandelen meerdere situaties tijdens de Praktijk-/stagedag Iriscopie/oogdiagnostiek. Om het goed voor te kunnen bereiden worden een vijftal casussen uitgewerkt zodat de collegedagen gestructureerd verlopen.
Eindtermen
- Per college leert de student omEen probleem/ casus van iemand anders te analyseren
- Juiste vragen te stellen (anamnese), met als doel antwoord te krijgen op de gestelde vraag
- Een andere kijk te krijgen op een zelf doorgemaakte situatie
- Een probleem op verschillende wijze te benaderen en naar verschillende oplossing te zoeken ter deskundigheidsbevordering en kwaliteitsverbetering
De doelen wat het beoogde niveau is
De opgedane kennis die studenten hebben gekregen in de periode nadat de colleges Iriscopie/oogdiagnostiek zijn afgerond, en na beoordeling van de gemaakte huiswerkopdrachten, moeten zij het geleerde nu verwerken in de Praktijkopdrachten. Hierbij moeten zij gegevens analyseren en evalueren om tot deskundigheidsbevordering en kwaliteitsverbetering te komen.
Praktische vaardigheden, Ethische beginselen, Niet (H)Erkende ziekten & Alarmtekens, Reguliere onderzoeksmethoden
|
6 juni 2020 |
26 |
Inschrijven
Onderdeel: Praktische vaardigheden, Ethische beginselen, Niet (H)Erkende ziekten & Alarmtekens, Reguliere onderzoeksmethoden
Datum: 6 juni 2020
Blz: 26
|
Diverse onverklaarbare en niet (H)Erkende Ziekten en Klachten worden op indringende wijze behandeld en besproken tijdens dit college, net zoals somatisch onverklaarbare klachten (SOLK) komen deze ook steeds vaker voor en nemen een belangrijke plaats in in de maatschappij. Hoe herkent men een bepaalde ziekte, hoe worden bepaalde klachten verklaard en hoe gaat een therapeut hiermee om. Ook wordt het belang van rode en gele vlaggen benadrukt, wanneer is een klacht een alarmteken. Praktische vaardigheden en ethische beginselen komen aan de orde tijdens dit afsluitende college van de Generieke fase, het gaat over de praktische invulling van een praktijk. De materiële zaken komen aan bod zoals sfeer en aankleding van de praktijk. Daarnaast zal aandacht besteed worden aan de anamnese, administratieve afhandeling en het opzetten van een volgsysteem. Hoe bouwt een therapeut een vertrouwelijke maar tevens zakelijke relatie op? Waar legt men als therapeut de grenzen? Maar ook het omgaan met probleemsituaties en risicofactoren. Denk aan communicatieproblemen of het voeren van een slecht nieuwsgesprek. Wat is de taak van de therapeut en hoe bewaakt men de grenzen van het eigen kunnen. Tijdens dit veelomvattende college wordt hierbij stil gestaan.
Psychopathologie en herkennen van risicodragende situaties voor de cliënt, DSM-5
|
5 juni 2020 |
12 |
Inschrijven
Onderdeel: Psychopathologie en herkennen van risicodragende situaties voor de cliënt, DSM-5
Datum: 5 juni 2020
Blz: 12
|
Wat is psychopathologie wat zijn de kenmerken hiervan? Wat zijn de risicodragende situaties en hoe vertaalt zich dat naar de psychopathologie? Wij staan stil tijdens dit college hoe het diagnostisch proces verloopt binnen de psychiatrie en maken kennis met de DSM-5, wat is dit precies en hoe kan men het in de praktijk gebruiken? Er wordt stil gestaan bij SOLK. Somatisch Onvoldoende verklaarbare Lichamelijke Klachten, een onderwerp dat zowel in de reguliere als niet- reguliere zorg veel wordt beschreven.
Toegepaste psychologie en klinische psychologie
|
22 mei 2020 |
11 |
Inschrijven
Onderdeel: Toegepaste psychologie en klinische psychologie
Datum: 22 mei 2020
Blz: 11
|
Wat is het verschil tussen toegepaste psychologie en klinische psychologie? Wat houden deze beide onderwerpen in. Nadat wij in college 3 kennis hebben gemaakt met de term psychologie gaan wij nu verder. Hoe verloopt de persoonlijkheidsontwikkeling wat kan er allemaal fout gaan? Om dit te weten heeft men weer kennis nodig van de leeftijdsfasen en de bijbehorende ontwikkelingstaken. Wat voor invloed heeft de maatschappij op psychopathologie? Zijn er in Nederland andere psychopathologieën dan bijvoorbeeld in Zweden, zo ja hoe zit dit dan? Zo lopen wij door alle leeftijdsfasen heen en behandelen de invloeden op de psychologische ontwikkeling om uiteindelijk uit te komen bij veroudering en sterven.
Kennisintegratie van gezond naar ziek
|
16 mei 2020 |
26 |
Inschrijven
Onderdeel: Kennisintegratie van gezond naar ziek
Datum: 16 mei 2020
Blz: 26
|
Wat gebeurt er in het fysieke lichaam en het mentale lichaam als er een indringer binnenkomt. De totale toestand in gezonde situatie wordt gevolgd van gezond naar ziek en de stadia die zich in dit proces opvolgen. Zo gaat het in dit college over de problemen die kunnen ontstaan door een tekort. Bijvoorbeeld een tekort aan jodium of vitamine B12 kan grote gezondheidsproblemen veroorzaken. Een ziekte die tegenwoordig veel voorkomt is het metaboolsyndroom. Deze ziekte heeft veel invloed op de pancreas en de lever en ontstaat langzaam, maar slaat dan keihard toe. De oorzaken en gevolgen van stress en depressie worden behandeld, net als verschillende longproblemen en de Ziekte van Pfeiffer en de Ziekte van Alzheimer. Kortom een zeer interessant college waarin duidelijk wordt hoe de weg van gezond naar ziek loopt en hoe dit kan worden voorkomen of zo nodig hersteld.
Energetisch lichaamswerk - Magnetiseren - deel 2
|
25 april 2020 |
26 |
Inschrijven
Onderdeel: Energetisch lichaamswerk - Magnetiseren - deel 2
Datum: 25 april 2020
Blz: 26
|
In een beroepsopleiding voor therapeuten moet een methodisch programma opgenomen zijn dat de therapeut in staat stelt via een diagnostische therapie de grote oorzaaklijnen van de pathologie te achterhalen alsmede daar direct over te kunnen adviseren. Het inzicht dat hierbij verkregen wordt is in beginsel de leidraad van verdere behandeling. De toegepaste techniek bestaat uit een klassieke vorm van magnetiseren. Het grote voordeel hiervan is dat, door de techniek toe te passen men zelf de gevoeligheid gaat ontwikkelen die een goed therapeut behoort te bezitten. Er wordt besproken wat magnetiseren precies is, waar en hoe het is ontstaan, waar de energie vandaan komt en hoe men die kan voelen en gebruiken. De werking van aura’s en het (niet)zichtbare energieveld om ons lichaam en de zeven chakra’s en hun psychologische functie worden uitgebreid behandeld. Naast de theorie worden deze colleges door veel praktijkoefeningen ondersteund. Dit college is samen met Energetisch lichaamswerk - Magnetiseren deel 1, tevens de basis voor Specifieke fase - Module 3 - Energetisch lichaamswerk - Magnetiseren.
Energetisch lichaamswerk - Magnetiseren deel 1
|
18 april 2020 |
26 |
Inschrijven
Onderdeel: Energetisch lichaamswerk - Magnetiseren deel 1
Datum: 18 april 2020
Blz: 26
|
In een beroepsopleiding voor therapeuten moet een methodisch programma opgenomen zijn dat de therapeut in staat stelt via een diagnostische therapie de grote oorzaaklijnen van de pathologie te achterhalen alsmede daar direct over te kunnen adviseren. Het inzicht dat hierbij verkregen wordt is in beginsel de leidraad van verdere behandeling. De toegepaste techniek bestaat uit een klassieke vorm van magnetiseren. Het grote voordeel hiervan is dat, door de techniek toe te passen men zelf de gevoeligheid gaat ontwikkelen die een goed therapeut behoort te bezitten. Er wordt besproken wat magnetiseren precies is, waar en hoe het is ontstaan, waar de energie vandaan komt en hoe men die kan voelen en gebruiken. De werking van aura’s en het (niet)zichtbare energieveld om ons lichaam en de zeven chakra’s en hun psychologische functie worden uitgebreid behandeld. Naast de theorie worden deze colleges door veel praktijkoefeningen ondersteund. Dit college is tevens de basis voor Life Science Therapeut - Specifieke fase Module 3 - Energetisch lichaamswerk - Magnetiseren
Psychologie, deelgebieden psychologie, psychotherapie, psycho-educatie
|
17 april 2020 |
11 |
Inschrijven
Onderdeel: Psychologie, deelgebieden psychologie, psychotherapie, psycho-educatie
Datum: 17 april 2020
Blz: 11
|
Nu de basis is gelegd met de vorige 2 colleges gaan wij werken aan kennis omtrent psychologie en psychopathologie. Wij beginnen ook hier bij het begin, wat is nou psychologie. In dit college wordt aangeleerd om deelgebieden van de psychologie te benoemen en de verschillende benaderingen te omschrijven. Wat is nu het verschil tussen psychologie en psychiatrie. Wij gaan hier werken aan de kennis die men nodig heeft volgens Plato omtrent dit onderwerp. Daarnaast wordt er dieper ingegaan op wat psychotherapie is en welke vormen er zijn en welke worden er gebruikt. Wat is psycho- educatie en voor wie is dit belangrijk? Stap voor stap wordt dit uitgeplozen tot er duidelijkheid is over wat psychologie nou inhoudt en hoe men hiermee kan werken in de praktijk.
Psychopathologie, Psychiatrische behandeling, Rode vlaggen
|
4 april 2020 |
7 |
Inschrijven
Onderdeel: Psychopathologie, Psychiatrische behandeling, Rode vlaggen
Datum: 4 april 2020
Blz: 7
|
Tijdens dit college wordt verder ingegaan op de psychopathologie, wat is nou schizofrenie en wat voor uitwerking heeft dit op lichaam en geest. Welke psychiatrische behandelingen zijn er zowel regulier als niet regulier en wat kan men daarmee als therapeut. In dit college wordt extra aandacht besteed aan de rode en gele vlaggen. Deze worden tijdens elk college besproken en in de studieopdracht worden ze ook verwerkt. In dit college krijgen de rode en gele vlaggen nog extra aandacht. Wat als men als therapeut iemand krijgt met depressie en zelfmoordneigingen? Wat te doen? Is afvallen altijd een rode vlag, of wanneer wel en wanneer juist niet? In dit college komt dit aan bod, zodat een therapeut de veiligheid en de kwaliteit kan bieden die een cliënt van de behandelaar verwacht.
Praktijk-/stagedag Levend- (en droog) Bloed Analyse
|
3 april 2020 |
29 |
Inschrijven
Onderdeel: Praktijk-/stagedag Levend- (en droog) Bloed Analyse
Datum: 3 april 2020
Blz: 29
|
Studieplan Praktijk-/stagedag Levend- (en droog) Bloed Analyse
De toegevoegde waarde van de Praktijk-/stagedagen Casuïstiek voor de student
De student krijgt vanuit zijn/haar collega’s/medestudenten verschillende inzichten in een meegemaakt probleem/ ervaring. Met als doel van elkaar en met elkaar te leren in een veilige, begeleide en gelijkwaardige omgeving.
Tevens wordt samen met de docent een groot aantal bloedbeelden besproken en behandeld.
Doelstelling
Met gelijkgestemden, op een professionele wijze met elkaar bezig te zijn om te komen tot deskundigheidsbevordering en kwaliteitsverbetering.
Leerdoelen
Na afloop van de Praktijk-/stagedagen Casuïstiek is de student in staat om:Op gestructureerde wijze te werken aan deskundigheidsbevordering en kwaliteitsverbetering.
De studenten behandelen meerdere situaties tijdens de Praktijk-/stagedag Levend- (en droog) Bloed Analyse. Om het goed voor te kunnen bereiden worden een vijftal casussen uitgewerkt zodat de collegedagen gestructureerd verlopen.
Eindtermen
Per college leert de student om een probleem/ casus van iemand anders te analyseren
Juiste vragen te stellen (anamnese), met als doel antwoord te krijgen op de gestelde vraag.
Een andere kijk te krijgen op een zelf doorgemaakte situatie
Een probleem op verschillende wijze te benaderen en naar verschillende oplossingen zoeken ter deskundigheidsbevordering en kwaliteitsverbetering.
De doelen wat het beoogde niveau is
De opgedane kennis die studenten hebben gekregen in de periode nadat de colleges Levend- (en droog) Bloed Analyse zijn afgerond, en na beoordeling van de gemaakte huiswerkopdrachten, moeten zij het geleerde nu verwerken in de Praktijkopdrachten. Hierbij moeten zij gegevens analyseren en evalueren om tot deskundigheidsbevordering en kwaliteitsverbetering te komen.
Productinformatiedagen - Werken met Expediënten (twee dagen)
|
1 april 2020 en 8 april 2020 |
43 |
Inschrijven
Onderdeel: Productinformatiedagen - Werken met Expediënten (twee dagen)
Datum: 1 april 2020 en 8 april 2020
Blz: 43
|
Tijdens deze collegedagen wordt geleerd hoe de expediënten van Vita Producten B.V. werken en hoe deze kunnen worden ingezet.
Van een relatief eenvoudig B.R.E. expediënt zoals Cosanogeen dat een trombose ‘oplost’ tot het herstellen van Chromosomale mutaties op het DNA.
Dit alles wordt toegelicht aan de hand van een uitgebreide syllabus waar ook nog schriftelijk uitleg wordt gegeven, gegroepeerd rond de anatomie van het menselijk lichaam.
Dag 1: Echelon 1 en 2
Dag 2: Echelon 3 en 4
Meer informatie: https://www.vitaproducten.nl/testimonials
Voorbeeld van de beschrijving van expediënten:
B.R.E. - Maag: B12-Corrector
Herstelt de intrinsieke factor van de maag waardoor B12 vitamine weer in de cel kan worden opgenomen.
Er zijn een aantal problemen:
A. Intrinsieke factor noodzakelijk voor transport B12 naar einde dunne darm waar de B12 in het bloed wordt opgenomen.
B. B12 moet daarna opgenomen worden in de cel door middel van receptoren op de cel.
Er kunnen dus verschillende obstakels te overwinnen zijn.
Probleem
De maag -en daarmee de wandcellen van de maag- die zorgt voor de afscheiding van een stof (intrinsieke factor) die noodzakelijk is om B12 vitamine in lichaamscellen te laten opnemen kan door onder andere Psychisch-emotionele stress of traumata (het ligt zwaar op je maag) worden geblokkeerd. Hierdoor treedt een relatief tekort op van B12 vitamine.
Problemen op gebied van:
DNA, rode bloedcellen, zenuwstelsel, vermoeidheid, duizeligheid, geheugen en concentratieproblemen.
Zie ook : Chaos 28
Toepassing
Onder anderen:
Cliënten met een tekort aan B12 vitamine waarbij suppletie niet voldoende helpt.
Cliënten met chronische bloed armoede. Cliënten die B12 injecties krijgen zoals Fibromyalgie patiënten.
Chronisch vermoeidheids- syndroom door onder andere: Megaloblastaire anemie door tekort aan vitamine B12 en/of foliumzuur.
Zie bijlage 1 voor verder tekort.
Prijs: € 50,00/dag
Geaccrediteerd door KTNO, VBAG, NVST, BATC - 2EC (twee dagen)
Gespreksvaardigheden, Psychopathologie, introductie Psychologie, SOLK
|
28 maart 2020 |
7 |
Inschrijven
Onderdeel: Gespreksvaardigheden, Psychopathologie, introductie Psychologie, SOLK
Datum: 28 maart 2020
Blz: 7
|
Eén van de meest belangrijke zaken in het leven van alledag, gespreksvaardigheden. Hoe wordt feedback gegeven, hoe gaat men hier mee om. Hoe voorkomt men ruis en als er ruis is hoe is dit dan te ondervangen. In dit college wordt er geoefend met gespreksvaardigheden die ontzettend belangrijk zijn in het werk van een therapeut. Als niet goed doorgevraagd kan worden, komt men nooit bij de oorsprong van het probleem maar hoe moet dit? Wat is het verschil tussen ontwikkelingspsychologie en klinische psychologie. In dit college wordt aangeleerd om deelgebieden van de psychologie te benoemen en de verschillende benaderingen te omschrijven. Met de DSM- 5 gaan de studenten psycho-pathologieën uitwerken en bestuderen. Daarnaast wordt er stil gestaan bij SOLK. Somatisch Onvoldoende verklaarbare Lichamelijke Klachten een onderwerp wat zowel in de reguliere als niet reguliere zorg veel wordt beschreven.
Verslaving en verslavingsgedrag
|
27 maart 2020 |
|
Inschrijven
Onderdeel: Verslaving en verslavingsgedrag
Datum: 27 maart 2020
Blz:
|
Verslaving is in toenemende mate een probleem binnen de samenleving.
Het komt voor in vele vormen: drugs, alcohol, medicijnen, games en nog veel meer. Bijna iedereen kent wel iemand met een verslaving.
Hoe ontstaat een verslaving? Is het een lichamelijke ziekte of ligt de oorzaak in de psyche?
Tijdens dit college worden de psychische mechanismen van verslaving besproken en wordt gekeken naar de neurobiologische processen die een rol spelen bij verslaving en verslavingsgedrag.
Ideomotoriek – Bio-tensor deel 1
|
21 maart 2020 |
25 |
Inschrijven
Onderdeel: Ideomotoriek – Bio-tensor deel 1
Datum: 21 maart 2020
Blz: 25
|
Doen, dat is de werkvorm van dit college. Kennis maken met de ideomotoriek. De ideomotoriek is een toegepaste vorm van het psycho¬motorische. Het is de lichamelijke reactie die optreedt vanuit het vegetatief zenuwstelsel op grond van een bewustzijnsactiviteit. In dit college wordt dit wetenschappelijk vastgesteld fenomeen toegepast op een testprogramma. De Bio-tensor is hier het instrument dat de niet bewuste signalen in data omzet. De praktijk van dit college houdt in dat men na een theoretische uitleg zelfstandig een testprotocol gaat uitwerken.
Werking Bio-tensor
De Bio-tensor is een fijngevoelig bio-energetisch testinstrument dat vanuit het autonome zenuwstelsel reageert op de ‘spanning’ die ontstaat tussen + en -. In dit geval wil dat zeggen: ‘tussen een ware uitspraak’ en een ‘niet ware uitspraak’. Het is mogelijk om met de Biotensor allerlei waarden en relaties te achterhalen en vast te leggen om zo een duidelijk inzicht te krijgen in de toestand van een persoon, in de waarden van organen en fysiologische patronen, belastingvormen, zowel fysiek als psychisch/emotioneel en op het niveau van de energetische lichamen. Ook kunnen op simpele wijze een geïntegreerde behandelmatrix en voedingspatronen worden uitgetest. Dit college is tevens de basis voor de Specifieke fase - Module 3 Ideomotoriek - Ratio-intuïtieve Methodiek.
Medische basiskennis gerelateerd aan de psychosociale vakken, Ademhalingsstelsel, Zenuwstelsel, Genitaal stelsel, Hormoonstelsel
|
20 maart 2020 |
11 |
Inschrijven
Onderdeel: Medische basiskennis gerelateerd aan de psychosociale vakken, Ademhalingsstelsel, Zenuwstelsel, Genitaal stelsel, Hormoonstelsel
Datum: 20 maart 2020
Blz: 11
|
Dit college is een basis verkenning omtrent medische basiskennis. De meest belangrijke zaken komen aan bod die vaak ook gerelateerd zijn aan het psychosociale vak. Het ademhalingsstelsel, de link met het psychosociale is misschien niet direct duidelijk. Ga eens bij u zelf na, wat gebeurt er als u spanning voelt? Als u schrikt dan is een van de eerste dingen die veranderen de ademhaling. Sommige mensen hebben het gevoel dat ze een hartaanval krijgen terwijl de werkelijke oorzaak van de klachten die ze ervaren door hyperventilatie wordt veroorzaakt. Dit soort relaties gaan wij uitzoeken in dit college. Zo doorlopen wij naast het ademhalingsstelsel: het zenuwstelsel, het genitaal stelsel, het hormonaal stelsel en de invloed van het leren/ denken/geheugen en intelligentie.
Intervisie - Sjögren syndroom
|
18 maart 2020 |
44 |
Inschrijven
Onderdeel: Intervisie - Sjögren syndroom
Datum: 18 maart 2020
Blz: 44
|
Het Sjögren Syndroom is een auto-immuunziekte waarbij de traan- en speekselklieren chronisch ontstoken zijn, waardoor klachten ontstaan zoals droge ogen en een droge mond. Soms wordt er ook geklaagd over pijn in de mond en moeite met het doorslikken van voedsel. Ook kunnen vermoeidheid en gewrichtsklachten ontstaan. Sjögren is niet met reguliere medicijnen te genezen, maar de symptomen kunnen wel in de hand worden gehouden.
Na een uitgebreide toelichting op het Sjögren Syndroom, zal tijdens deze Intervisiedag gesproken worden over het verschil tussen de primaire en secundaire ziekte van Sjögren en hoe een therapeut hiermee omgaat.
Pathologie: Genitaal stelsel, Levensfase 1&2. Farmacologie.
|
14 maart 2020 |
7 |
Inschrijven
Onderdeel: Pathologie: Genitaal stelsel, Levensfase 1&2. Farmacologie.
Datum: 14 maart 2020
Blz: 7
|
Welke ziektes bestaan er rondom het genitaal stelsel, wat heeft dit voor effect op het lichaam. In welke levensfase krijg men met welke ziektes te maken. Daarna gaan wij verder met farmacologie, wat is dit, wat kan dit betekenen in het werk als therapeut. Wat is belangrijk om te weten van farmacologie om te voorkomen dat men als therapeut bijwerkingen van medicijnen gaat behandelen.
Algemene Basiskennis, begrippen, rechten en plichten, wet- en regelgeving
|
13 maart 2020 |
11 |
Inschrijven
Onderdeel: Algemene Basiskennis, begrippen, rechten en plichten, wet- en regelgeving
Datum: 13 maart 2020
Blz: 11
|
In dit college komt de algemene basiskennis aan bod en worden deze uitgelegd en verdiept. Een voorbeeld van algemene basiskennis is dat men als therapeut bepaalde begrippen moet kennen en kunnen verwoorden. Wat betekent die anatomie nou eigenlijk en waarover hebben we het als wij pathologieën gaan bespreken. Ook zijn er een aantal belangrijke onderwerpen waar een therapeut (in spé) kennis van moet hebben. Denk maar eens aan kennis over de verschillende soorten wetten waarmee men in aanraking komt. Zijn er bijvoorbeeld regels verbonden aan het hebben van een eigen praktijk? Op zulke vragen krijgt men antwoord tijdens dit college.
Gezondheidspsychologie/gezondheidsrecht
|
7 maart 2020 |
26 |
Inschrijven
Onderdeel: Gezondheidspsychologie/gezondheidsrecht
Datum: 7 maart 2020
Blz: 26
|
Dit college geeft een overzicht van wetenschappelijke inzichten in relatie tussen gedrag en gezondheid waaronder de oorzaken en gevolgen en het omgaan met stress (coping), theorieën die gezond en ongezond gedrag kunnen verklaren, het herkennen, erkennen en accepteren van ziekte, pijnproblematiek en chronische aandoeningen. Wij zijn nu op een punt beland in de opleiding waar al heel veel kennis en kunde is opgedaan. Een belangrijke taak is het kennen van geldende rechten en plichten als therapeut. Nog belangrijker zijn de rechten en plichten van de cliënt. Hoe verschilt het reguliere van het alternatieve. Waar moet men op letten als therapeut. Kennis die essentieel is om een goede praktijk te kunnen runnen.
Chakra Psychologie
|
15 februari 2020 |
25 |
Inschrijven
Onderdeel: Chakra Psychologie
Datum: 15 februari 2020
Blz: 25
|
Lichaam en geest staan niet los van elkaar, dat wordt in dit college wel duidelijk. Chakra’s zijn verzamelpunten van perifere zenuwen die gezien hun clustervorming eigen activiteiten vormen en de energetische relatie met de buitenwereld onderhouden. Elk van hen heeft een werkingsgebied in het lichaam. Zo is de zonnevlecht verbonden met de darmfunctie en spijsvertering en de hartchakra met de hartfunctie en emotie. Aan de hand van voorbeelden wordt de werking van de psyche van de mens duidelijk en daarbij zijn invloed op het lichaam en de innerlijke organen. De student leert het emotionele bewustzijn en de wisselwerkingen tussen lichaam en geest te herkennen.
Iriscopie/oogdiagnostiek
|
8 februari 2020 |
25 |
Inschrijven
Onderdeel: Iriscopie/oogdiagnostiek
Datum: 8 februari 2020
Blz: 25
|
De constitutie van de mens (blauwdruk) bepalen de sterke en zwakke kanten van het individu. Een analyse van constituties, van het oog verschaft enorm rijke informatie over de lichamelijke en psychische toestand van de mens die van wezenlijk belang is voor de diagnose en behandeling van klachten. In dit college wordt geleerd wat orgaan gerelateerde psychische kenmerken zijn. De studenten gaan met een iriscoop en de loep diep in de poppetjes van elkaars ogen kijken. Wat zeggen die over iemand en wat kan men er dan mee. Dit college is tevens de basis voor de Specifieke fase - Module 4 - Iriscopie/oogdiagnostiek.
SOLK en Rode vlaggen
|
7 februari 2020 |
|
Inschrijven
Onderdeel: SOLK en Rode vlaggen
Datum: 7 februari 2020
Blz:
|
Er is een scala aan ziektebeelden en klachten, die ondanks onderzoek naar anatomische of fysiologische oorzaken, niet goed verklaard kunnen worden. We noemen dit de somatisch onvoldoende verklaarbare lichamelijke klachten (SOLK). Tijdens dit college wordt aandacht gegeven aan de Plato normen voor SOLK en wordt aandacht gegeven aan een aantal SOLK, waarbij het accent ligt op hoe de reguliere geneeskunde hier tegenaan kijkt en mee omgaat.
Wanneer is een symptoom een rode vlag. Welke rode vlaggen zijn er op fysiek en psychosociaal gebied en hoe gaat een therapeut hiermee om.
Pathologie: Sensorisch stelsel. Anatomie & Fysiologie: Genitaal stelsel, Levensfase 1&2
|
18 januari 2020 |
7 |
Inschrijven
Onderdeel: Pathologie: Sensorisch stelsel. Anatomie & Fysiologie: Genitaal stelsel, Levensfase 1&2
Datum: 18 januari 2020
Blz: 7
|
De huid wordt aan van alles en nog wat blootgesteld in ons dagelijks leven, het beschermt ons tegen alles. Het is dus voor te stellen dat kennis van pathologie van de huid erg belangrijk is om te weten als therapeut. Het zegt heel veel over de mens, een grauwe droge huid heeft vaak een oorzaak, in dit college wordt hier aandacht aan besteed evenals de pathologie van het oor en het oog. Het genitaal stelsel wordt onder de loep genomen. De verschillen worden nader toegelicht. In het deel over levensfasen komen verschillende levensfasen (van kindertijd tot ouderdom) aan bod. Deze worden besproken en tevens wat daar bij komt kijken.
Farmacologie/farmacovigilantie en psychofarmaca
|
17 januari 2020 |
|
Inschrijven
Onderdeel: Farmacologie/farmacovigilantie en psychofarmaca
Datum: 17 januari 2020
Blz:
|
Tijdens dit college komt de Algemene farmacologie ruimschoots aan bod. Het grote belang van therapietrouw bij gebruik van psychofarmaca wordt behandeld. En niet onbelangrijk: de opsporing, beoordeling, kennis en preventie van bijwerkingen of andere mogelijke geneesmiddel-gerelateerde problemen.
Bio-fysica en Biochemische bepalingen
|
11 januari 2020 |
25 |
Inschrijven
Onderdeel: Bio-fysica en Biochemische bepalingen
Datum: 11 januari 2020
Blz: 25
|
In dit college wordt een link gelegd tussen de Biologie en de Fysica. De basisprincipes van de biofysische geneeskunde worden besproken en met voorbeelden uit de praktijk toegelicht. Ingegaan wordt op de relatie psyche, stofwisseling en organen, de balans tussen anabole en katabole stofwisseling, chronische stressfactoren, gezonde en ongezonde polariteiten enzovoort. De bio-fysica is een interdisciplinaire wetenschap die theorieën uit de natuurkunde toepast op biologische systemen. In het deel van de biochemie blijkt het relatief eenvoudig bloedonderzoek een belangrijke aanwijzing te zijn voor de biofysische kijk op ziekteprocessen. De student wordt op deze manier vertrouwd met de bloedwaarden en kan de fysiologie vertalen in energetische termen.
Levend- (en droog) Bloed Analyse
|
14 december 2019 |
25 |
Inschrijven
Onderdeel: Levend- (en droog) Bloed Analyse
Datum: 14 december 2019
Blz: 25
|
In dit college staat de praktijk centraal. Men leert een aantal zaken rondom levend- en droog bloedanalyse zoals: A. Het pathologiebeeld van een aantal veel voorkomende bloedbeelden via een PowerPoint voordracht te leren herkennen. B. De handelingen die men moet verrichten om hygiëne te waarborgen alsmede de microscoop te bedienen. C. Het verschil tussen helderveld, fase contrast en donkerveld beelden. Dit college geeft inzicht in één bepaalde vorm van diagnostiek die het therapeutische veld rijk is, en is tevens de basis voor de Specifieke fase - Module 4 - Levend- (en droog) Bloed Analyse.